Bevezetés – Miért érdemes megtanulni sakkozni?
Ha valaha is kíváncsi voltál rá, hogy mi az a sakk, és hogyan működik ez a végtelen lehetőségeket rejtő játék, akkor jó helyen jársz. A sakk elsőre bonyolultnak tűnhet, de ha egyszer megérted az alapokat, rájössz, hogy igazából logikus és szórakoztató. Ráadásul bármilyen korban elkezdheted – és nem mellesleg az agyad is edzi közben.
Ebben a cikkben végigveszem veled, hogyan kell sakkozni: milyen bábuk vannak, hogyan lépnek, és mik a legfontosabb szabályok. Ha ezt elolvasod, már nyugodtan leülhetsz egy táblához, és kezdheted az első partidat.
Mi kell a játékhoz?
Nem kell túlbonyolítani: egy sakktáblára és 32 bábura van szükséged. A tábla 8×8-as négyzetekből áll, amelyek fekete-fehér (vagy sötét-világos) színűek. Mindkét játékos 16 bábuval indul:
- 1 király
- 1 vezér (vagy királynő)
- 2 bástya
- 2 futó
- 2 huszár (lovag)
- 8 gyalog
A világos bábukkal az egyik játékos játszik, a sötétekkel a másik. A játék mindig a világos lépésével kezdődik.
A sakktábla felállítása
Mielőtt belekezdenél, fontos, hogy jól állítsd fel a táblákat. A sakktábla úgy helyezkedik el, hogy a jobb alsó sarokban minden játékosnál fehér mező legyen. Ezt könnyű megjegyezni: „fehér jobbra lent”.
A bábuk elhelyezése:
- Az első sorban (tehát a legközelebb hozzád) a bástyák állnak a sarokban, mellettük a huszárok, aztán a futók, középen pedig a király és a vezér.
- A vezér mindig a saját színére megy: világos vezér világos mezőre, sötét vezér sötét mezőre.
- A második sorban mind a nyolc gyalog áll.
A bábuk lépései – részletesen
Gyalog
A gyalog a legegyszerűbb, de egyben a legkorlátozottabb figura. Előre léphet egyet (az indulási pozíciójából kettőt), de nem léphet vissza. Ütni viszont csak átlósan tud, előre egy mezővel.
Ha a gyalog eléri az ellenfél alapvonalát, előléptetik – bármilyen más figurává válhat (vezér, bástya, futó vagy huszár), kivéve királyt. Legtöbbször vezért választanak.
Bástya
A bástya vízszintesen és függőlegesen léphet, annyi mezőt, amennyit csak akar – amíg útjába nem kerül saját vagy ellenséges figura. Ha ellenségest talál, azt leütheti és elfoglalja a helyét.
Huszár (Lovag)
A huszár az egyetlen figura, amely át tud ugrani más bábukat. L-alakban lép: két mezőt egy irányba, majd egyet merőlegesen rá. Nagyon ügyes, ha szorult helyzetben akarsz cselt bevetni.
Futó
A futó átlósan mozog, tetszőleges számú mezőt. Fontos: minden futó egész játék során ugyanazon a színen marad, amin elindult – tehát van világos mezős és sötét mezős futód.
Vezér (Királynő)
A legerősebb figura a táblán. A vezér egyesíti a bástya és a futó képességeit: vízszintesen, függőlegesen és átlósan is léphet, bármeddig.
Király
A király bármilyen irányba léphet, de csak egyet. Ő a legfontosabb figura – ha mattot kap, vége a játéknak. Ezért mindig vigyázz rá!
Alapvető szabályok és fogalmak
Sakk
Ha a király támadás alatt áll, azt mondjuk, hogy „sakk”-ban van. Ilyenkor kötelező a királyt biztonságba helyezni: vagy elléptetni, vagy a támadó figurát leütni, vagy egy másik figurával eltakarod.
Matt
A matt azt jelenti, hogy a király sakkban van, és nincs szabályos lépés, amivel meg tudná magát menteni. Ekkor vége a játéknak, és az nyer, aki mattot adott.
Patt
Ha valakinek nincs szabályos lépése, de a királya sincs sakkban, az patt. Ilyenkor döntetlen lesz a parti – tehát senki sem nyer.
Sáncolás
Ez egy különleges lépés, amivel egyszerre mozgathatod a királyt és a bástyát. A király két mezőt lép a bástya felé, a bástya pedig átugrik a király fölött, és mellé áll. Feltételek:
- Sem a király, sem az adott bástya nem lépett még.
- Nincs figura köztük.
- A király nincs sakkban, és nem lép sakkba.
Ütés menet közben (en passant)
Ez egy ritka, de szabályos lépés. Ha az ellenfél gyalogja kettőt lép előre az indulási pozíciójából, és közben elkerüli, hogy a te gyalogod leüsse, akkor a következő lépésedben mégis leütheted átlósan – mintha csak egyet lépett volna. Ezt azonnal meg kell tenned, később már nem!
Hogyan kezdj el játszani?
Ha most tanulod a sakkot, ne akarj rögtön stratégiákat fejben tartani. Kezdd azzal, hogy gyakorlod a bábuk mozgatását. Próbálj meg online vagy egy baráttal játszani, és figyelj arra, hogy:
- Ne hagyd védtelenül a figuráidat.
- Ne feledkezz meg a királyod védelméről.
- Próbálj meg a tábla közepét uralva játszani.
- Figyeld, mit lép az ellenfeled – reagálj rá.
Idővel egyre inkább észreveszed majd a mintákat, a veszélyeket, és a lehetőségeket. A sakk egy végtelen tanulási folyamat – de éppen ez teszi izgalmassá.
Összegzés
A sakk elsőre talán kicsit ijesztőnek tűnik, de ha egyszer megérted a logikát, egész életedre szóló hobbi lehet. Most már tudod, hogyan lépnek a bábuk, mi a matt, a sakk, a sáncolás, és még az en passant-t is megismerted. Szóval nincs más hátra: állítsd fel a tábládat, hívj valakit, és kezdj el játszani! Minél többször gyakorolsz, annál magabiztosabb leszel. Sok sikert a partiidhoz!


